اتحادیه صنف کبابپزان قزوین

اتحادیه صنف کبابپزان قزوین

ورسته های وابسته(طباخی ،عدس ولوبیا ،جگرپزی ،حلیم پزی ،ذغال فروشی )
اتحادیه صنف کبابپزان قزوین

اتحادیه صنف کبابپزان قزوین

ورسته های وابسته(طباخی ،عدس ولوبیا ،جگرپزی ،حلیم پزی ،ذغال فروشی )

گفتنی ها


 بهترین         برای کباب کدام است؟                                                                                               

اگر افراد زیاد از کباب زغالی استفاده می‌کنند، نباید فراموش کنند که بحث تشکیل هیدروکربن‌های حلقوی به خصوص در قسمت‌هایی از کباب که روی آتش زغال می‌سوزد و سیاه می‌شود، کاملا علمی است و شکی در سرطان‌زا بودنشان نیست. پس بهتر است این تکه‌های سوخته را جدا کرده و مصرف نکنند. نکته مهم دیگری که باید رعایت کرد کباب کردن گوشت روی حرارت ملایم با فاصله مناسب از آتش است تا از سوختن گوشت جلوگیری شود. در واقع بهتر است صبر کنید دود آتش فروکش کند و به اصطلاح زغال‌ها خوب گل بیندازد و سرخ شود. این زمان، بهترین موقع برای قرار دادن سیخ‌های کباب روی منقل است.
در ضمن، اگر گوشت را در قطعات کوچک ببرید و قبل از کباب کردن آن را گرم کنید، درجه حرارت گوشت پایین می‌آید و مدت زمان طبخ نیز کوتاه‌تر می‌شود. یادتان باشد هرچه چربی گوشت کبابی کمتر باشد، دود کمتری ایجاد می‌شود و کباب سالم‌تری خواهید خورد. البته اگر قبل از کباب کردن گوشت، آن را به مدت 2 دقیقه در مایکروفر بپزید، محتوای آمین‌های هتروسیکلیک آن به اندازه 90 درصد کاهش می‌یابد. البته گوشت را بیشتر از 2 دقیقه در مایکروفر نپزید زیرا خشک می‌شود. حین کباب کردن، گوشت را مرتب پشت و رو کنید تا هر دو طرف گوشت بیش از اندازه حرارت نبیند یا حرارت از دست ندهد. به این ترتیب گوشت سریع‌‌تر می‌پزد و لایه‌های بیرونی آن کمتر دچار سوختگی می‌شود و آمین‌های هتروسیکلیک کمتری در آن به وجود می‌‌آید
.

 


در کنار کباب، گوجه و هویج پخته بهتر است یا خام؟


گوجه‌فرنگی دارای لیکوپن است که به خصوص در آقایان بالای 45-40 سال که بحث بزرگ شدن پروستات و حتی سرطانی شدن آن پررنگ است، بسیار توصیه می‌شود. بر خلاف بسیاری سبزیجات و سیفی‌جات که خام‌شان خاصیت بیشتری دارد، جذب لیکوپن در گوجه‌فرنگی پخته‌شده بسیار بهتر و راحت‌تر از گوجه‌فرنگی خام صورت می‌گیرد. بنابراین گوجه‌فرنگی کبابی نه‌تنها ضرر ندارد، که خیلی هم مفیدتر است.
هویج پخته‌شده هم درست مثل گوجه‌فرنگی، پخته‌اش بهتر است و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به هویج خام دارد. پختن هویج همراه با مقدار کمی روغن میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به نام‌های بتاکاروتن و اسید فنولیک را افزایش می‌دهد زیرا حین فرایند پخت، دیواره سلول‌های گیاهی بافت هویج شکسته شده، در نتیجه جذب آنتی‌اکسیدان‌های موجود و سایر مواد شیمیایی مفید آن افزایش می‌یابد. سیب‌زمینی خام هم که در معده انسان اصلا قابلیت هضم و جذب ندارد بنابراین اصلا نیازی نیست که خام آن را امتحان و فکر کنیم که پر‌خاصیت‌تر است
!

padarkade.persianblog

 

 

چرا همراه غذا باید  بخوریم


بسیاری از ما بدون آنکه از خواص پیاز مطلع باشیم به صورت سنتی و مداوم کنار غذا آن را مصرف می‌کنیم غافل از اینکه پیاز اثرات درمانی زیادی مانند پیشگیری از سرطان، کنترل قند خون و نقش آنتی‌بیوتیکی قوی را دارد.
به گزارش فارس، شیوا فرجی در مورد خواص پیاز و علت مصرف آن در کنار غذا گفت
: پیاز از دیرباز در غذای ایرانیان چه به صورت سرخ‌کرده یا خام وجود داشته و گفته می‌شود که از حدود 6 هزار سال پیش تاکنون به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی است و قادر به متوقف کردن روند تغییر شکل سلول‌ها است افزود: به همین دلیل گفته می‌شود که این نوع ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و کسانی که با غذای خود کمی پیاز خام می‌خورند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند
وی تصریح کرد: همچنین ماده‌ای به نام پروپیل‌سولفات در پیاز وجود دارد که از ابتلا به سرطان معده و روده جلوگیری می‌کند اما نباید فراموش کرد که پیاز خام تأثیر بیشتری نسبت به پیاز پخته شده بر سلامت بدن دارد.
به گفته این متخصص تغذیه همچنین ترکیبات گوگرد‌دار در پیاز عضلات صاف ریه را تحریک کرده و باعث باز شدن شریان‌های کوچک و ناژه‌‌ها می‌شود و برای همین به آنهایی که دچار سرماخوردگی می‌شوند مصرف پیاز به صورت خام یا در کنار غذا توصیه می‌شود.
فرجی با تاکید بر اینکه پیاز در تنظیم قند خون نیز بسیار مؤثر است تصریح کرد:در پیاز ترکیباتی مانند یک نوع انسولین گیاهی وجود دارد که قند خون را تنظیم می‌کند. ولی نباید فراموش کرد که افرادی که دچار قند خون می‌شوند نباید بیش از حد پیاز مصرف کنند.
عضو انجمن علمی تغذیه ایران گفت: شاید جای سؤال باشد که چرا در کنار کباب یا غذاهای بین راهی پیاز خورده می‌شود اما جالب اینجاست که این ماده غذایی آنتی‌بیوتیک بسیار قوی بوده و در از بین بردن میکروب‌های مختلف نقش مؤثری دارد به همین جهت معمولا در کنار غذاهای گوشتی و پرچرب و مهمان‌خانه‌های بین راهی توصیه می‌شود تا حتماً پیاز در کنار غذا به صورت خام خرده شود.




worldfood.ir                                                      

               

چرا باید کباب را با سماق بخوریم؟


 از گذشته های دور تا به امروز در ایران همراه چلوکباب و برخی از غذاها از سماق استفاده می شود.سماق خاصیتی چندکاره دارد و مواد موجود در آن خواص ضدمیکروبی بسیارقوی دارد.از آنجا که گوشت مورد استفاده برای طبخ کباب چرب است، استفاده از سماق موحب کاهش کلسترول و جذب چربی موجود در آن می شود. از طرفی سماق باعث کاهش اسید اوریک میشود به همین دلیل از قدیم سماق را به همراه کباب استفاده می‌کردند که بدن فرد بتواند اسید اوریک حاصل از هضم کباب را تا حدی کاهش دهد. سماق آلودگی موجود در گوشت را از بین می برد و همچنین خاصیت قابض دارد؛ و اگر التهابات یا زخم هایی در مسیر لوله گوارش باشد تا حدودی موجب بهبود آنها شده و محافظ خوبی برای کبد است.

taharrok.blogfa.com




   



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد